Kanelbulledagen

Igår var offeciella kanelbulledagen. Tänk att matvaror har olika dagar för att vi skall konsumera mera. Men nåja. Plötsligt blev jag 5 år igen och tänkte "jag vill också ha kanelbullar". Men det är faktiskt lite svårt att hitta godsaker som är anpassade till mig, så jag tog mig an utmaningen och tillverkade egna "kanelbullar" lite snabbare än bananrullarna jag skrev om för några inlägg sedan. 

Allt som behövs är äpplen, färska dadlar, kanel, kardemumma, vaniljpulver. 

Äpplen skivas, dadlarna mixas med vatten, kanel, kardemumma och lite vaniljpulver tills det blir en "kanelbullesmet". 

Smeta på smörjan mellan två äppelskivor och vips har du en äppel-kanel-bulle-smörgås. 

Mina smaklökar dansade och jublade. 

05.10.2016 kl. 16:56

Dadlar

På sistone har jag snöat in mig litegrann på rawfood, speciellt "efterrätts" rawood. Jag har blivit ganska ivrig på att experimentera med recept och hitta på egna.

Rawfood, eller Råkost som man säger på svenska innebär råa vegetabilier i form av råa frukter, grönsaker och rotfrukter. Bär, örter, bladgrönsaker, torkade frukter, nötter, frön, säd och alger.

Råkost är framför allt mineral- och vitaminrik, Enligt studier försvinner viktiga växtantioxidanter vid upphettning av mat, så med råkost tar man vara på allt gött utan att förstöra det vid upphettning. 

Jag gillar att inspireras av recept och testa på lite hälsosammare varianter i efterrättsväg. En ingrediens som jag verkligen fastnat för nu efter många receptblandningar är FÄRSKA DADLAR (eller så färska man får dem här i butik). SÅ sött och gott. Funkar lika bra för sig själva eller som en ingrediens i dadelbollar eller för att få sötma i någon kaka/grej. 


Det är bra med omväxlande kost, jag fixerar mig inte på en viss diet. Alltså diet är ett hemskt ord, kan man inte kalla det något trevligare. Att variera med hälsosammare alternativ mår jag bäst av. Hälsofreak is the way to go!


Tillbaka till dadlarna. Det är det bästa som finns då energin är låg eller man vill ha något sött till kaffet. En annan sak som jag använt dadlar till är raw cinnamon rolls (de hölls inte så råa eftersom jag inte riktigt hade en dehydrator eller en ordentlig ugn), eller vad man kan kalla de till. Torkade bananer i ugn/dehydrator (inte torr-torra utan tills de blir böjbara) för att sedan kunna rulla dem. Dadlarna kommer in i bilden passligt till kanelsmeten. Dadlar mixat med kanel och lite vanlijpulver. Äh vad försöker jag förklara såhär i flytande text. Jag kan ju lika bra smätta in ett recept här:

Banan-dadel-kanel-rulle-gottigott: 

Detta behövs:

  • Banan
  • Kanel
  • Dadlar
  • Kardemumma och vaniljpulver

Klyva valfri mängd banan i hälften, skär inte mot C formen av bananen utan längs den - så det blir nästan raka slices då man placerar dom ut på en plåt. 

Lägg dem på en plåt, på lägsta värme i ugn med öppen lucka i typ 4 timmar. 4 timmar!!!?? (eller en dehydrator i 8 timmar) Så sto det i receptet, men vet ni vad. Jag hade inte det tålamodet och inte en sådan ugn som fungerar då luckan är öppen, så jag gjorde egen version. Längst ner i ugnen, 100 grader varmtluft, 1 timme, de funkade helt okej, kanske bord torkat lite till, men ja orkade inte vänta. Men jo.

Till innehållet. 

Mixa 7 dadlar med en halv tsk kanel och nån nypa vaniljpulver. Oj just ja, jag hade i en nypa kardemumma också. Visst har jag exakta mått här, he-he. Jag lixom went with the flow. Så de blev vad det blev, men gott blev det. Lite experimentativt. Testa själv. 

Sen smetar du denna smet på banan halvorna, rullar ihop bananerna till "kanelbullar", man kan också smeta på lite kanelsmet ovan på själva bullen sen, som jag gjorde. Därför ser det ut som en liten klönt här på bilden, he he. 

Sen står de överallt också att man skall torka i ugnen 4 timmar till!!!?!?!?. Nä de orkade jag inte heller, så de blev en halv timme i varmluftsugn, längst ner på lägsta grader. 

Den här klönten kanske inte ser vacker ut, men oj vad den smakade himmel och pankaka. 

Man kan också googla: "Raw vegan cinnamon rolls" så kanske man hittar lite exaktare mått. Så här ser dom ut om man googlar det:

 

 

24.09.2016 kl. 11:09

bananananana

Har jag sagt att jag älskar bananplättar? Nu sa jag det i allafall. 

Den som inte har prövat på det så har begått ett brott!..mot bananplätts...nånting..ok



Gör såhär: 

Mosa två bananer i en skål, kläck ner 3 ägg, smätta ner en nypa salt. De va smeten. 

Värm pannan (helst gjutgjärn ;) ) Smätta ner en klick kokosolja (den gör att det blir bäst smak) stek på medelhög värme. 

Gott, glutenfritt och gott. Sa ja gott? 

Toppa med blåbär och annat gottigott. Trevlig bananplättstund! Detta är vad jag åt till frukost. Blir ivrig i fingrarna med tanken på bananplättar. Gå och gör egna nu!

 

18.09.2016 kl. 08:52

Tips och trix

Min vardag består av medvetna val för att må bra. Psykiskt och fysiskt. Val som skall förebygga och reparera mitt mående. 

Jag försöker göra allt i min makt för att få och ha energi samt att må bra, det är något som jag känner att jag måste göra, eftersom jag har en tendens att lätt falla ner i gropen.

Det är ett dagligt kämpande, det är en ständig medvetenhet. Men jag gör det för att jag märker skillnad, jag gör det för att det blir bättre, bit för bit. 

Jag har samlat på mig me åren (lol, låter som om jag är gammal pensionär) massa tips och trix som för att förebygga mörka tider. 

Mat

Ät rätt för kroppen. Ät kroppen frisk. Ät rent. 

Rörelse

Svettas, rörelse. 

Regelbunden motion är den bästa lösningen för allt, typ. Psyket, immunförsvaret och stressen. 

Fast man känner sig äckligt stressad och tänker att träning inte skulle kunna göra nåt gott, eller att man inte orkar (note to self) så är det bara bra om man sparkar sig i baken och skuttar iväg.

Stresshormonet höjs under träning, men efteråt sänks det till lägre nivå än innan och gör en mer tålig för stress. Stress är ofta orsaken till depression. 

Stress, stress, stress. Usch ordet gör mig stressad.

Motion gör att stresshormonet kortisol försvinner och ju bättre kondition ju mer stress klarar kroppen av innan man börjar utsöndra kortisol.

Spring, spring, spring. Det är det enklaste träningsmetoden. Det enda man behöver är ett par skor. Jag försöker komma iväg så ofta jag kan och orkar. Det blir ett par gånger i veckan. Ibland. 

Basta, det är så skönt för psyket. Känns om man svettas ut alla trubbel. Om jag är riktigt ivrig tar jag och bastar efter min springtur i skogen. Plötsligt känner man sig i balans.

Naturen, helt enkelt NATUREN. Promenader, bo där, ta vara på naturen. Det gör gott för psyket att vandra i skog och känna på löv. Eller krama lite trädstammar. Ta åtm. in lite blommor i en vas eller nåt.

Kyla

Genom att regelbundet ta kallduschar, eller ett kallt dopp i havet, kan man bidra till att kroppen härdas och ökar sin tolerans mot stress.

Kallduschar sägs även kunna fungera som en förebyggande metod mot förkylningar, influensa och infektioner.

Om man vill förbättra blodcirkulationen kan man växla mellan kallt och varmt vatten. När vi utsätts för kyla drar blodkärlen ihop sig vilket  gör att blodet transporteras under högre tryck. Vid kyla flödar blodet först till de vitala organen för att få dessa att hålla värmen vilket ökar kroppens totala blodcirkulation, den motsatt effekten händer vid värme. Istället för att dra ihop sig slappnar blodkärlen av och vidgar sig och blodtrycket sjunker. Genom att variera mellan varmt och kallt vatten kan du förbättra blodflödet genom att påverka blodtrycket.

Kallduschar tros stimulera produktionen av noradrenalin som skulle kunna förebygga t.ex. depression. Dock är detta en hypotes som kräver vidare forskning för att kunna valideras. Men varför inte testa lixom.

De kalla vattnet utsätter ens kropp för en mild form av stress som tvingar kroppen att anpassa sig. En snabb kalldusch på morgonen är ett effektivt sätt att piggna till. om du lider av morgontrötthet eftersom det genererar utsöndring av kroppen stresshormon som hjälper dig att vakna till. 

Andas

Yoga/stretcha/meditera, nåndera. Lär dig andas på riktigt.

Gör saker du är bra på och mår bra av, det är bästa meditationen

Rutiner

Mina morgonrutiner består just nu av ingefärashottar, andninsövningar och iskalla duschar. Sen orkar jag ta tag i dagen. 

Egen tolkning av balans

30.08.2016 kl. 22:07

Back on track.. eller nåt

Tillbaka i Helsingfors. Det är lite långsamt i verksamheten just nu, skall försöka anpassa mig till stadslivet igen. 

Kollar ut genom fönstret och det kryllar av förstaåretsstuderanden som dricker öl på gräsmattan och lär känna varandra. Där satt jag förra året, men nu känns det som om jag är i en helt annan värld. 

Kämpar med att få liv i en blomma som tagit stryk av min Ålandsvistelese.

Känner hur alla måsten kryper på och jag kämpar för att tackla dem. 

Fick för mig att tillverka ingefärashots för att hålla mig frisk och kry för att motarbeta denna förkylningsepidemi. Starkt, surt men gott. 

Närtill sjuda (int över 60 grader) 100gram riven ingefära med 5dl vatten i ca. 20 minuter. Sila av i nån rolig burk/kanna. Pressa ner en citron då ingefära vattnet svalnat. Klart. Ta en shot varje morgon. Varför int som alkoholersättare också då salmiakkikossu inte alls frestar. 

Ja ruvar också på andra knep för att hålla mig pigg. De kan jag avslöja en annan gång. 

 

27.08.2016 kl. 20:37

 
är mitt namn,
men du kan kalla mig Malle.
Självutnämnd hälsofreak & ekotant.
Babblar om kropp och knopp, kanske lite om djur och natur.
Analyserar, funderar och diskuterar.
 
Här är min lilla portal för mina funderingar.
Välkommen till min värld.


Vill du veta allt om mig?
Läs min lilla berättelse om mig:
HÄR, fortsättning HÄR och sista delen HÄR.


Namn: Malin
Kallas: Malle

Ålder: 23

Utexaminerad: Kulturmontör

Pågående studier: Kulturproducentskap
Framtid: Unknown pleasures
Bosatt: Helsingfors
Från: Jakobstad (typ)
Född: Pargas
Andra "hem"orter: Houtskär, KimitoÅbo

   


Vill du skicka kärleksbrev?
malin.m.l.lundstrom@hotmail.com