B12

Jag har vetat att b12 är viktigt att ta som kosttillskott om man har en växtbaserad kost. Dock har jag inte varit så insatt i t.ex. hur mycket och om det finns olika sorter av b12 och vad händer om man skiter i att ta b12. 

I boken "Konsten att inte dö" fick jag svar på mina frågor, som jag ännu inte hunnit ställa.

Om vi inte skulle ha ett så sanitärt samhälle skulle vi få i oss b12 i t.ex. dricksvattnet. En b12 brist kan ge förödande konsekvenser som t.ex. förlaming, blindhet, psykos m.m.

Det rekommenderade intaget, för en vuxen, enligt författaren är 2500 mikrogram (µg) per vecka, eller 250 µg om dagen. Det finns tydligen flera olika sorters b12, men den sort som är bevisad fungera som tillskott är "cyanokobalamin". Dock snackade hälsobods-tanten om nån annan sort, som lär vara bättre. Men, ja tycker att man kan börja med det som är vetenskapligt bevisat. 

Som jag tidigare nämnde visste jag att det var viktigt att få i sig b12 om man äter en växtbaserad kost, men inte hur mycket och vilken sort. Hemma har jag haft en pillerburk som det står "b12" på och svalt ett piller nu och då. MEN efter att ha fått faktan tog jag mig en titt på baksidan. "3 µg cyanokobalamin per tablett". Alltså. För att få i sig den dagliga rekommenderade dosen borde jag äta 83 (!?!?!) tabletter om dagen. Vilket skämt. Pillerindustrin omfattar stora pengar, så förmodligen är detta ett sätt att tjäna pengar på. Sälja "b12" som egentligen inte innehåller ett skit. Efter lite research så insåg jag att detta inte är fallet med alla kosttillskotts-märken, man måste bara vända på burken och kolla vad som egentligen finns där.  Det finns b12-burkar med t.o.m. 1000 µg per piller, så man skulle bara behöva äta 2-3 i veckan i så fall.

Nu har jag då skaffat en ny b12 burk - "Solgar - b12 1000 µg per tablett". 

Sen då vi kommer till andra kosttillskott som t.ex. omega3 och andra piller så skall jag berätta för er att det mesta är bullshit. För att ta upp en specifik vitamin behövs även de andra som finns i den t.ex. frukten du äter för att få upp den specifika vitaminen. Alltså är de flesta kosttillskott bara business. Men, det tar vi en annan gång. 

Nu lägger vi det bakom örat, så hoppar jag iväg och handlar frukt, för fruktskålen börjar bli tom. Tja!


Snyggt bejbihår som sticker rakt upp, heh. 

Edit: Obervera att det jag skrivit om gäller cyanokobalamin, den form av b12 vitamin som brukas föredras, eftersom det inte finns tillräkliga bevis som stödjer effekten av andra former som metylkobalamin. (Enligt Konsten att inte dö). Har själv inte forskat mer i metylkobalamin. 

Edit 2: Fick som kommentar att cyanokobalamin tydligen inte är allt för bra i det långa loppet eftersom kroppen inte klarar av att bryta ner komponenten cyanid och i stället tar upp cyanidet, som blir giftigt när det reagerar ihop med magsyra och lagras sedan i levern. Blir rekommenderad  b12 tillskottet methylkobalamin. Har dock inte ännu hittat källor som förstärker detta.

Edit 3: Författaren som skrivit boken "Konsten att inte dö" har även en hemsida www.nutritionfacts.org, där han svarar på frågan om det är sant att cyanokobalamin b12 förvandlas till cyanid i kroppen och att den bästa b12 skulle vara hydroxycobalamin? Han säger att den som rekommenderar hydroxycobalamin förmodligen är den som säljer preparatet, och vill alltså tjäna. Och så säger han så här: "It’s like the whole coral calcium scam. Calcium is cheap as chalk–in fact it is chalk! So how are you going to bilk people out of lots of money? You sell some sort of special calcium. Same with B12 supplements.

B12 is so cheap to produce that supplement manufacturers try to come up with all sorts of fancy ways to “add value” to products so they can charge $30 a bottle. Unless you’re a smoker, have kidney failure, or base your diet around cassava root, cyanocobalamin should be fine. That’s what I take!"
 


Källa: 
Gene, Stone & Greger, Michael, 2016, Konsten att inte dö: upptäck maten som enligt vetenskapen ger ett längre och friskare liv, 422-24 s. 

Publicerad 27.02.2017 kl. 14:08

Iceman

Andningen, hur viktig är den egentligen?

Vår kropp är driven på O2, livets elexir.

Det går per automatik, andas in, andas ut.

Vad händer när man börjar kontrollera sin andning?

Wim Hof, är en man som har vandrat in i sig själv, så att säga, djupare än medvetandet. Han insåg att en metod han utövat hjälpt honom att utsätta sig för extrema förhållanden, som t.ex. extrem kyla, och allmänt förbättra sitt välmående. Forskare fick intresse över denna "iceman" och studier har gjorts.


Allt detta handlar om en andningsmetod och att successivt vänja kroppen med kyla. Andningsmetoden är lik "Tummo meditation" och "Pranayama" 


Wim Hof är en beläst filur och har forskat alla sorters yoga och mediation under sitt liv. Men "hans" metods teknik kommer helt kallt från "The cold hard nature". Med att utsätta sig själv för naturens alla formen har han lärt sig att stå ut med extrem kyla, värme, nervositet eller rädsla.

Andningsövningen kan jämföras med kontrollerad hyperventilation. En vanlig hyperventilation är något som händer ofrivilligt, men tänk dig andningsdelen utan de stressfaktorer som normalt framkallar hyperventilationen.

Denna andningsteknik gör en helt enkelt "hög på syre". 

Kontrollera immunsystemet medetet. Detta är en övning som kräver lugn omgivning och bekäm kroppsställning. Om detta inte uttgörs ordentligt finns det risk för hypotermi eller liknande under kylexponeringen.


Wim har uppnåt något man trott var vetenskapligt omöjligt. Wim kan influera sitt nervsystem. Med att att utföra metoden ordentligt med träning lär man sig även att hålla andan ländre och göra medveten kontakt med hjärta, autoimmuna nervsystemet och imunsystemet samt har positiv påverkan på ens blodcirkulation.

Metoden går ut på att att öva sin andning och meditera samt sedan gradvis utsätta sig för kyla. Att utsätta sig för kyla kan hjälpa ens kropp att bli starkare. Ta en kall dusch efter en varm, då tränar du de små musklerna i venerna att bli mer flexibla. Efter utveckling kan man sitta, gå och springa i kyla.

Men det viktigaste, du kommer förebygga framtida sjukdomar.

Mängden av syre som vi andas in med vår anding påverkar mängden energi som släpps ut i våra celler. Andningen är den enklaste och  mest bidragande delen för att kontrollera de autonoma nervsystemet. Med att förbruka massa syre kommer koncentrationen av koldioxid förminska nästan genast. Med att systematiskt andas djupt in och ut kommer ph värdet i blodet öka och syrligheten minska. Normalt är ens ph värde 7.4 men efter att andats enligt metoden ökar ens phvärde. (Uppmätta värden är t.ex. 7.75).

På det sättet kan ens celler producera adenosintrifosfat längre och effektivare men även samtidigt förhindra produktionen av mjölksyra.


Justin Rosales är någon som fick syn på Wim i ett Youtubeklipp. Justin hade tidigare intresserat sig av kroppstemperatur och hur yttre temperaturer påverkar kroppen samt om man kan själv reglera sin temperatur efter att en dag läst i tidningen att en man fryst ihjäl instängd i ett utrymme fast temperaturen var 14 plusgrader. Det fanns spekulationer att mannen inbillat sig att det var kallt och sedan börjat frysa. Då han såg att Wim faktiskt var kapabel till att reglera sin kroppstemperatur fattade han intresse för mannen direkt. Boken som är på bild ovan är en bok som handlar om hur Justin och Wim möts och delar med sig av sina kunskaper och metoder för att tillsammans "Become The Iceman". 

Då jag fick upp ögonen för denne metod hittade jag en dokumentär om själva Wim. Den här dokumentären är inte uppbygg som en spännande dokumentär med protagonist, antagonist, vändpunkter och en kamp. Utan det är bara fakta vilket gör att den är intressant om man är intresserad. 

 

Vill man förstå sig bättre på hela det här så rekomenderar jag att lyssna på det här avsnittet i Rich Roll's podcast: http://www.richroll.com/podcast/the-iceman-wim-hof/
Där förstod jag hur hela satt ihop. 

För mig är detta ett så intressant ämne att jag skulle kunna skriva en bok om detta. Men jag tror vi börjar försiktigt med ett "litet" inlägg. 

Källor:
http://www.icemanwimhof.com/files/artikel-onderzoek-pickkers-amerikaans-blad.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/can-meditation-influence-ans-hopman.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/biology-now-chapter-22-Wim-Hof.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/pnas.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/2016wimhofmethod-revealed.pdf

Wims hemsida: http://www.innerfire.nl/

Publicerad 20.02.2017 kl. 10:00

Drömmer mig bort

Jag brukar ha olika faser som jag går igenom varje årstid. Jag har börjat lägga märke till de återkommande faserna och kan kartlägga dem. 

Här är en av mina återkommande faser: 

Varje år efter vinterns mörker och kyla brukar jag få en stark vilja att uppleva, resa, åka bort. Jag får en stark längtan.

Då denna fas är som starkast glömmer jag bort vardagen och lever i en liten drömvärld. Just under denna fas blir jag väldigt lätt påverkad för t.ex. böcker som handlar om att resa och hitta sin mening med livet (The Alchemist t.ex.) och leder till att jag får fix idéer som jag vill uppfylla snabbt. Lite som att jag letar efter ett snabb fix. Jag kan glömma bort att jag har ansvar. 

Som tur kan ja identifiera denna fas och därmed ta mina fix ideer med en nypa salt. 

Just nu vill jag upptäcka världen och vandra i öknen. Vi får se vad jag vill i morgon.

 

Publicerad 15.02.2017 kl. 13:51

Läs en bok, bli klok

Böcker jag läst, som är värda att minnas.

Man's search for meaning - Viktor E. Frankl

Vid juletid för nåt år sedan frågade min familj vad jag har för jule-önskningar. De fick som svar, av då en väldigt mörksinnad tjey som inte riktigt såg morgondagens ljus, "Meningen med livet".

Denna bok blev min gåva, jag läste den, satt den i bokhyllan, och funderade lite.

Boken ger en någotslags perspektiv om att hitta mening i vad du gör och att alltid försöka ha något att sträva till.

Detta är en observativ bok om människan i lidande. Varför ger vissa upp, medan andra har hopp.
Meningsfullt kanske inte betyder njutningsbart.

Hur man kan skriva så observativt om ett koncentrationsläger man upplevt men ändå få läsaren att hålla en positiv känsla är det nog bara Frankl som kan svara på.

Boken är delad i två delar. Första delen handlar om Frankls upplevelser i koncentrationslägret och observationer av de andra fångarna. Han insåg att de som höll kvar någonslags mening eller syfte med deras lidande var också de som klarade sig bättre och hittade en styrka att fortsätta.

Andra halvan handlar om terapin, logoterapi, han utvecklade baserad på sökandet efter meningen med livet.

Logoterapin utvecklades under nittonhundratalets mitt av Viktor Frankl och hans efterföljare och har haft stort genomslag i västvärlden. Denna inriktning betonar att människans grundläggande drivkraft ligger i att söka mening i livets alla skeden och att boten för vår tids sjuka – tomhet, leda och brist på mening – finns att söka och finna i att förmå handla kreativt, målinriktat och uthålligt, förmå ta emot det världen erbjuder samt förmå inta rätt attityd eller hållning till allt det komplexa som möter en under livets gång. Ingen situation och ingen händelse vi är involverade i är utan mening i sig och det ankommer på oss att finna denna och klargöra den för oss. Svaret på frågan om livets mening måste sökas och besvaras av oss enskilda på just vårt sätt och i de situationer vi är involverade i. De mest plågsamma upplevelser och händelser kan så övervinnas genom att vi finner dess mening och dess plats i vårt livs stora mönster.

"With a new Foreword by Harold S. Kushner and a new Biographical Afterword by William J. Winslade Psychiatrist Viktor Frankl's memoir has riveted generations of readers with its descriptions of life in Nazi death camps and its lessons for spiritual survival. Between 1942 and 1945 Frankl labored in four different camps, including Auschwitz, while his parents, brother, and pregnant wife perished. Based on his own experience and the experiences of others he treated later in his practice, Frankl argues that we cannot avoid suffering but we can choose how to cope with it, find meaning in it, and move forward with renewed purpose. Frankl's theory-known as logotherapy, from the Greek word logos ("meaning")-holds that our primary drive in life is not pleasure, as Freud maintained, but the discovery and pursuit of what we personally find meaningful."


Jag gillar boken den öppnade mina ögon, den får 4/5 kaffekoppar    

Publicerad 16.07.2016 kl. 12:45

Läs en bok, bli klok

Böcker jag läst som är värda att minnas.

Ta livet av mig, mamma - Marianne Käcko

En rörande historia skriven av en mamma som berättar om hennes dotter som går igenom en jobbig resa med ätstörning.

Anorexi drabbar inte bara den insjuknade. Sjukdomen drabbar också mamma, pappa, syskon, vänner och släkt. Man får följa med den resan från moderns sida. Sjukhusbesök, samtal och andra tankar. Boken kan kanske göra det lättare för de som inte upplevt liknande att förstå sig på en ätstörning. Men boken kan även trigga, så läs inte om du känner att du är ostabil. 


"Äsch, äta kommer jag aldrig att göra. Varför förstår ni inte det?"

När Katarina Käcko fick anorexi för första gången var hon elva år gammal. Några år senare slog sjukdomen till på nytt, den här gången med psykiatrisk klinik, outhärdlig ångest och resignation inför livstida sondmatning som följd – när Katarina sedan drack två klunkar vatten i oktober 1997 var det första gången hon åt eller drack på 350 dagar. Hjälpen kom på Anorexicentrum vid Huddinge sjukhus, där man ser på anorexi som en fysiologisk snarare än en psykisk sjukdom.

Ta livet av mig, mamma! är Marianne Käckos berättelse om sin dotters sjukdom och om kampen för ett för henne lämpligt vårdalternativ. Med ett fast grepp om vardagen och fötterna stadigt på jorden beskriver Marianne Käcko såväl det hjärtskärande i att se sitt barn lida som frustrationen i att leva med en anorektiker. Hon belyser också den finländska anorexivården – både det positiva och det negativa – ur ett användarperspektiv.

Ta livet av mig, mamma! innehåller också ett efterord av den idag friskförklarade Katarina Käcko, som ger sin syn på sjukdomstiden.

Publicerad 04.07.2016 kl. 14:41

 
är mitt namn,
men du kan kalla mig Malle.
Självutnämnd hälsofreak & ekotant.
Babblar om kropp och knopp, kanske lite om djur och natur.
Analyserar, funderar och diskuterar.
 
Hej på dig! Läs mer om mig HÄR, fortsättning HÄR och sista delen HÄR.


Namn: Malin
Smeknamn: Malle

Ålder: 22

Utexaminerad Kulturmontör

Fortsatta nuvarande studier: Kulturproducentskap
Framtid: Unknown pleasures
Bosatt: Helsingfors
Hemort: Jakobstad (typ)
Född: Pargas
Andra hemorter: Åbo, Houtskär, Kimito

   


Vill du skicka kärleksbrev?
malin.m.l.lundstrom@hotmail.com