We need to talk about poopoo

Jag fick för mig att beställa denna, i cybervärlden, omtalade grej, "Squattypotty" (fast en billigare Ebay version, hehe)


Haha, inte sponsrad. Skulle gärna kunna va dock, hoho!

Någon annan som har, som jag, problem med bajseriet och inte alltid känner sig helt tömd eller att de går extra trögt till? Jag räcks oftast inte helt ner med fötterna från vessastolen och det gör det jobbigare för mig att få ut allt, man kommer lixom inte i rätt vinkel. 

Ja menar, hur tror ni vi satt och bajsade förrän vi hittade på att vi skulle chilla på en stol? Jo på huk. Det är lite i sådan position vår kropp vill vara medan vi tömmer våra tarmisar.

Något jag märkt på sistone är att om jag använder en "kakkapall", som ja så fint kallar det, så går det hur enkelt som helst. Men jag orkar inte släpa in kökspallen varje gång jag skall på toa så det fick mig att inhandla en liten SquattyPotty. Önskar det skulle finnas överallt för att underlätta allas bajsupplevelser. Den har chillat bredvid vår vessastol nu i kanske en vecka och jag är absolut nöjd. 

Har du testat ha pall/squattypotty i vessan? Vad tycker du? 

Publicerad 30.06.2017 kl. 11:30

Veckans blogg

Hoppsan!

Känner mig hedrad, lite som då Evas storebror i Adam & Eva som klistrade upp "Veckans Bejb" på väggen. Haha, nånee. Men kul att det finns de som faktiskt klickar in sig här och tar del av vad jag har att komma med. Jag svarade annars på några korta frågor inför detta veckans-blogg-grej som nu är publicerat på Ratata's huvudsida. Gå och kolla in det HÄR. 

Tack för att ni kika in här idag!



 

Publicerad 29.06.2017 kl. 16:32

Iceman

Andningen, hur viktig är den egentligen?

Vår kropp är driven på O2, livets elexir.

Det går per automatik, andas in, andas ut.

Vad händer när man börjar kontrollera sin andning?

Wim Hof, är en äventyrlig filur från Holland. Varför har han en bok dedikerat till sig? Det kommer jag att försöka ta upp i detta inlägg. Kortfattat har han insett att en metod han utövat hjälpt honom att utsätta sig för extrema förhållanden, som t.ex. extrem kyla, och allmänt förbättra sitt välmående. Forskare fick intresse för denna "Iceman" och studier har gjorts på honom och hans idé om att denna metod kan påverka ens hälsa positivt. 

 

F U N   F A C T S

Namn: Wim Hof
Aka: "The Iceman"
Född: 20 April 1959 - Sittard, Limburg, Netherlands
Sysselsättning: Extremidrottare
 


För att kort beskriva "The Iceman method" handlar det om en andningsmetod och att successivt vänja kroppen med kyla. Andningsmetoden är lik Tibetansk "Tummo meditation", men utan religösa komponenter, samt "Pranayama".


Wim Hof har en bakgrund av utforskning av en hel drös av olika sorters meditationsfilosofier, yoga- och mindfulenesstekniker Metoden han utövar och dess teknik kommer enligt honom från "The cold hard nature". Med att utsätta sig själv för naturens alla utmaningar har han lärt sig att stå ut med extrem kyla, värme, nervositet eller rädsla.

Andningsövningen kan jämföras med kontrollerad hyperventilation. En vanlig hyperventilation är något som händer ofrivilligt, men tänk dig andningssättet utan de stressfaktorer som normalt framkallar hyperventilationen.

Denna andningsteknik gör en helt enkelt "hög på syre". 

Kontrollera immunsystemet medetet. Detta är en övning som kräver lugn omgivning och bekäm kroppsställning. Om detta inte uttgörs ordentligt finns det i värsta fall risk för hypotermi  under kylexponeringen.


Wim har uppnåt något man trott var vetenskapligt omöjligt. Wim kan influera sitt nervsystem. Med att utföra metoden ordentligt genom träning lär man sig även att hålla andan längre och göra medveten kontakt med hjärta, autoimmuna nervsystemet och imunsystemet samt ha positiv påverkan på ens blodcirkulation.

Metoden går ut på att att öva sin andning och meditera samt sedan gradvis utsätta sig för kyla. Att utsätta sig för kyla kan hjälpa ens kropp att bli starkare. Ta en kall dusch efter en varm, då tränar du de små musklerna i venerna att bli mer flexibla. Efter utveckling kan man sitta, gå och springa i kyla.

Men det viktigaste, du kommer förebygga framtida sjukdomar.

Mängden av syre som vi andas in med vår andning påverkar mängden energi som släpps ut i våra celler. Andningen är den enklaste och  mest bidragande delen för att kontrollera de autonoma nervsystemet. Med att förbruka massa syre kommer koncentrationen av koldioxid förminska nästan genast. Med att systematiskt andas djupt in och ut kommer ph värdet i blodet öka och syrligheten minska. Normalt är ens ph värde 7.4 men efter att andats enligt metoden ökar ens phvärde. (Uppmätta värden är t.ex. 7.75).

På det sättet kan ens celler producera adenosintrifosfat längre och effektivare men även samtidigt förhindra produktionen av mjölksyra.


Justin Rosales fick syn på Wim i ett Youtubeklipp. Justin hade tidigare intresserat sig av kroppstemperatur och hur yttre temperaturer påverkar kroppen. Han hade läst i tidningen att en man fryst ihjäl instängd i ett utrymme trots temperaturen var 14 plusgrader, efter det kunde han inte undvika att begrunda om man själv kan reglera sin temperatur. Det fanns spekulationer att mannen som fryst ihjäl inbillat sig att det var kallt och sedan börjat frysa. Då Justin såg att Wim på något sätt var kapabel till att reglera sin kroppstemperatur fattade han intresse för "The Iceman" direkt.

Boken som är på bild ovan är just en bok som handlar om hur Justin och Wim möts och delar med sig av sina kunskaper och metoder för att tillsammans "Become The Iceman". 

Då jag fick upp ögonen för denna metod hittade jag en dokumentär om Wim. Den här dokumentären är dock inte uppbygg som en spännande dokumentär med protagonist, antagonist, vändpunkter samt en kamp. Utan det är bara ren fakta vilket gör att den bara är intressant om man är intresserad. 

 

Vill man förstå sig bättre på hela det här så rekomenderar jag att lyssna på det här avsnittet i Rich Roll's podcast: http://www.richroll.com/podcast/the-iceman-wim-hof/

 

Egen analys:

Jag själv har försökt utöva metoden och utsätta mig själv för extrem kyla. Jag önskar att jag kunde säga att alla mina krämpor plötsligt är putsveck. Tyvärr är det inte så. Jag har haft svårigheter att ta åt mig metoden som en vardagsrutin. Jag tror att det är en hel livsfilosofi man borde sätta sig in i. Jag märker dock att då jag uttövar hela faderullan känner jag mig pigg fräsh, adrenalinet pumpar och jag känner mig nöjd med tillvaron. Andningsövningarna utan kylexponeringen hjälper även mig att återhämta mig snabbt efter träningspass, och jag menar snabbt. Istället för att vara anfådd med mjölksyra lång tid efter ett träningspass går det över efter några andningsrundor. Ju mer man andas desto mer blod pumpar man ut i venerna desto snabbare återhämtar man sig. Något jag även märk att jag har större tolerans för kyla. Jag isduschar flera mornar utan problem och jag isbadar även utan problem. 

Källor:
http://www.icemanwimhof.com/files/artikel-onderzoek-pickkers-amerikaans-blad.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/can-meditation-influence-ans-hopman.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/biology-now-chapter-22-Wim-Hof.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/pnas.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/2016wimhofmethod-revealed.pdf

Wims hemsida: http://www.innerfire.nl/

Publicerad 20.02.2017 kl. 10:00

Vad lägger jag på mackan?

Dethär inlägget har hoppat mellan publicerat och ej publicerat. Det har att göra med att jag, som är en liten virrpanna, glömt bort att jag haft detta inlägg halvfärdigt någonstans här i cybervärlden och tydligen lagt på någonslags tidspublicering, fast jag ej slipat det färdigt. Men nu tänkte jag publicera detta på riktigt. He he. 

Ok, here we go. 

Ibland brukar jag få en "baknings-kick" och ställer mig i köket och bakar bröd, sockerfria bakverk och annat skoj. Eftersom jag äter glutenfritt har jag haft lite utmaning med att få brödet att bli bra, men man måste bara lära sig hur mjölet fungerar eftersom det inte riktigt fungerar på samma sätt som vanligt mjöl.

Något som hjälpt mig på traven är en bok jag fick i julklapp av min mor.

"Nytt bröd - baka gott glutenfritt" av Jessica Frej & Maria Blohm

Det jag lärt mig då jag testat mig fram är att en glutenfri deg faktiskt skall vara kladdig då den är "klar". Om jag går dit med mer mjöl så blir den bara torr och faller i sär sedan. 


Men mitt favorit"bröd" är ändå fröknäcke! Så enkelt att baka själv och fungerar lika bra i sig själv som snack som med pålägg.

Men det funkar hur bra som helst att baka glutenfritt. För någon dag sedan fick jag för mig att fixa naanbröd till en curry-quorngryta å de blev hur bra som helst. 

Ja, till min rubrik. (Såhär är det alltid, jag virrar alltid utanför och runtom det jag egentligen tänkte säga). 

Vad jag helst lägger på min macka i stället för det vanliga: "smör,ost o. skicka" är:

1. Tahini 

2. Hummus

3. Mandelsmör

Ovan på det sedan kommer massa salladsblad - helst sådana som knastrar då man äter, eller grönkål. Persilja/Spenat, tomat och gurka. 

Denna bruna kletiga sörja är Tahini. Ser kanske lite mystiskt ut och många kanske inte gillar den speciella smaken. Men jag kan bara inte sluta käka tahini. Tahini är alltså en sesampasta gjord på rostade sesamfrön. Smakar mustiga brända frön. Haha om man skall försklara smaken. Mmm. 

Publicerad 09.10.2016 kl. 15:00

Morgonmål - min favoriträtt

Folk brukar tro att jag skämtar då de får höra hur mycket jag gillar morgonmål! Visst är det najs me luch osv, men inget slår morgonstunden vid frukosten. 


Först och främst är det så jäkla gott och fräsht med en hälsosam frukost och så startar den hela dagen. Frukosten för mig är något heligt och dagen kan bli förstörd om jag missar den. En liten stund då jag kan avnjuta min gröt som är täckt med bär och frukt och sörpla i mig en skvätt mörkrostat kaffe och titta ut genom fönstret. Det är meditativt! Att fyllas med energi medan man stirrar tomt ut på bakgården och solen börjar kika fram bakom husen. Efter det är man redo för dagens alla aktiviteter, möjligheter och hinder. 

Sätt er in i detta, så kanske ni förstår: Solen kikar fram, det är sommarmorgon men ännu ganska svalt i luften. Fåglarna har just börjat kvittra och det är dagg på gräsmattan. Man sitter på balkongen med sin morgonrock och drar in ett djupt andetag av skog och sommar (här är det mest då stadsavgaser och pollen, men de får duga). Sen tar du en klunk av ditt mörkrostade Arvid Nordqvist REKO som du kokat med en sked mindre pulver än vatten och strött lite  ceylonkanel över innan du satt igång kaffekokaren. Koffeinet rusar genom kroppen och det kittlar till i hjärnan (Det där lät lite väl koffein-beroende-igt). Sen har du två hembakade glutenfria smörgåsar med OATLY's PåMackan och massa salladsblad, tomater, gurka och persilja så att inte ens själva brödet synns. Tar en stortugga och bryter nattens fasta med första fasta födan sen igår och smakerna bara snurrar i huvudet. Är ni Sålda? Morgonmål är det bästa som finns? Ok, mitt morgonmål ser ju int alltid ut så där. Men det är min drömfrukost kanske! 

Är det bara jag som ser denna morgonstund så helig som jag gör? Haha. 
 

Idag var det dock lite för kyligt att sitta på balkongen men det blev i allafall en blandning av alpros nya osötade soygurt och apelsin, blåbär, svartavinbär och lite kanel överstrött. Mumsfilibabba. 

Publicerad 24.05.2016 kl. 11:18

 
är mitt namn,
men du kan kalla mig Malle.
Självutnämnd hälsofreak & ekotant.
Babblar om kropp och knopp, kanske lite om djur och natur.
Analyserar, funderar och diskuterar.
 


Vill du veta allt om mig?
Läs min lilla berättelse om mig:
HÄR, fortsättning HÄR och sista delen HÄR.


Namn: Malin
Kallas: Malle

Ålder: 23

Utexaminerad: Kulturmontör

Pågående studier: Kulturproducentskap
Framtid: Unknown pleasures
Bosatt: Helsingfors
Från: Jakobstad (typ)
Född: Pargas
Andra "hem"orter: Houtskär, KimitoÅbo

   


Vill du skicka kärleksbrev?
malin.m.l.lundstrom@hotmail.com