En morgon

Då jag vaknar av väckarklockan vill jag helst somna om. Jag trycker på snooze en eller två gånger innan jag lyckas ta mig upp ur sängen.

Som vana har jag börjat gå direkt till vessan för att göra min lilla vessarunda, där jag börjar me att ta ut min bettskena (jag gnisslar tänder) och skölja munnen, uäk vilken andedräkt man kan få av att tugga på en silikonbit hela natten.

Sen sätter jag på duschen, drar kranen längst till höger, och jag känner hur de kalla dropparna sprättar på min hud. Frusipickona (eller gåshuden) ploppar upp och jag huttrar men tar ett djupt andetag å stiger in i duschen.

Och nu mina vänner, det är här magin händer. Misstolka mig inte. Det känns som att jag väcker varje kroppsdel till liv. Jag sträcker på armen och rör på mina fingrar och det kittlar och rusar från topp till tå. Då jag vänder ryggen mot duschstrålen brukar det börja kittla i huvudet, eller nä, det sprakar i huvudet.

Den här proceduren brukar jag längta till då jag ännu ligger i sängen efter att stängt av ett alarm. För jag vet hur bra jag mår efteråt. Det är som om jag ömsar skinn varje morgon. Ja kan va hur trött och seg som helst, men efter den där duschen är jag pigg, energifull och gladare.

Efter min vessarunda går jag alltid direkt till köket, jag drar upp persiennerna och sätter på kaffekokaren samtidigt som jag kokar gröt. Sen kommer det bästa, frukosten. Att få sitta och avnjuta frukost medan jag stirrar tomt ut genom fönstre är lite av min favorithobby. 

Gäsp

01.03.2017 kl. 11:20

B12

Jag har vetat att b12 är viktigt att ta som kosttillskott om man har en växtbaserad kost. Dock har jag inte varit så insatt i t.ex. hur mycket och om det finns olika sorter av b12 och vad händer om man skiter i att ta b12. 

I boken "Konsten att inte dö" fick jag svar på mina frågor, som jag ännu inte hunnit ställa.

Om vi inte skulle ha ett så sanitärt samhälle skulle vi få i oss b12 i t.ex. dricksvattnet. En b12 brist kan ge förödande konsekvenser som t.ex. förlaming, blindhet, psykos m.m.

Det rekommenderade intaget, för en vuxen, enligt författaren är 2500 mikrogram (µg) per vecka, eller 250 µg om dagen. Det finns tydligen flera olika sorters b12, men den sort som är bevisad fungera som tillskott är "cyanokobalamin". Dock snackade hälsobods-tanten om nån annan sort, som lär vara bättre. Men, ja tycker att man kan börja med det som är vetenskapligt bevisat. 

Som jag tidigare nämnde visste jag att det var viktigt att få i sig b12 om man äter en växtbaserad kost, men inte hur mycket och vilken sort. Hemma har jag haft en pillerburk som det står "b12" på och svalt ett piller nu och då. MEN efter att ha fått faktan tog jag mig en titt på baksidan. "3 µg cyanokobalamin per tablett". Alltså. För att få i sig den dagliga rekommenderade dosen borde jag äta 83 (!?!?!) tabletter om dagen. Vilket skämt. Pillerindustrin omfattar stora pengar, så förmodligen är detta ett sätt att tjäna pengar på. Sälja "b12" som egentligen inte innehåller ett skit. Efter lite research så insåg jag att detta inte är fallet med alla kosttillskotts-märken, man måste bara vända på burken och kolla vad som egentligen finns där.  Det finns b12-burkar med t.o.m. 1000 µg per piller, så man skulle bara behöva äta 2-3 i veckan i så fall.

Nu har jag då skaffat en ny b12 burk - "Solgar - b12 1000 µg per tablett". 

Sen då vi kommer till andra kosttillskott som t.ex. omega3 och andra piller så skall jag berätta för er att det mesta är bullshit. För att ta upp en specifik vitamin behövs även de andra som finns i den t.ex. frukten du äter för att få upp den specifika vitaminen. Alltså är de flesta kosttillskott bara business. Men, det tar vi en annan gång. 

Nu lägger vi det bakom örat, så hoppar jag iväg och handlar frukt, för fruktskålen börjar bli tom. Tja!


Snyggt bejbihår som sticker rakt upp, heh. 

Edit: Obervera att det jag skrivit om gäller cyanokobalamin, den form av b12 vitamin som brukas föredras, eftersom det inte finns tillräkliga bevis som stödjer effekten av andra former som metylkobalamin. (Enligt Konsten att inte dö). Har själv inte forskat mer i metylkobalamin. 

Edit 2: Fick som kommentar att cyanokobalamin tydligen inte är allt för bra i det långa loppet eftersom kroppen inte klarar av att bryta ner komponenten cyanid och i stället tar upp cyanidet, som blir giftigt när det reagerar ihop med magsyra och lagras sedan i levern. Blir rekommenderad  b12 tillskottet methylkobalamin. Har dock inte ännu hittat källor som förstärker detta.

Edit 3: Författaren som skrivit boken "Konsten att inte dö" har även en hemsida www.nutritionfacts.org, där han svarar på frågan om det är sant att cyanokobalamin b12 förvandlas till cyanid i kroppen och att den bästa b12 skulle vara hydroxycobalamin? Han säger att den som rekommenderar hydroxycobalamin förmodligen är den som säljer preparatet, och vill alltså tjäna. Och så säger han så här: "It’s like the whole coral calcium scam. Calcium is cheap as chalk–in fact it is chalk! So how are you going to bilk people out of lots of money? You sell some sort of special calcium. Same with B12 supplements.

B12 is so cheap to produce that supplement manufacturers try to come up with all sorts of fancy ways to “add value” to products so they can charge $30 a bottle. Unless you’re a smoker, have kidney failure, or base your diet around cassava root, cyanocobalamin should be fine. That’s what I take!"
 


Källa: 
Gene, Stone & Greger, Michael, 2016, Konsten att inte dö: upptäck maten som enligt vetenskapen ger ett längre och friskare liv, 422-24 s. 

27.02.2017 kl. 14:08

My kind of fika

Det här hörni, det här är grejjor det. Dadlar med lakritspulver på. Kan mumsa på dem tills jag storknar. Detta brukar vara min lyxfika om helgerna. Tips till er som gillar lyxfika, dadlar och lakritspulver. NAM.

26.02.2017 kl. 10:27

En Skam För Sverige

För ett tag sedan var jag på stand up. En skam för Sverige med Magnus Betnér och Soran Ismail.

Magnus är komiker och drar skämt, medan Soran kör på en lite annorlundare stil. Det var som om han drog en omfattande föreläsning med ett innehåll som både är intressant och roligt.

Soran pratar lugnt och nedtonat med pauser nu och då där ens skratt får växa succestivt medans han står och tittar menande på en. Soran är en ganska skön kontrast mot Magnus, som kör en lite mer aggressiv metod.

Nånting som Soran tog upp som kändes lite mitt i prick för min del var hans generationsjämförelse, där 40- och 50-talisternas stränga uppfostran på 60/70-talisterna har lett till att vi, 80/90-talisterna, har blivit emotionellt curlade och dåligt utrustade för att hantera situationer exempelvis när de känner sig kränkta som en reaktion mot 40/50-talisternas uppfostran. Han berättar hur 80/90-talisterna har ett mycket större ego och tror sig att världen kretsar kring en, som en orsak av uppfostran, som påverkar hur vi tänker på arbete, lidandet m.m. 

Till den som känner att hen nu blivit kränkt säger Soran att ”Det går över” och att den kränkta inte skall tvinga andra att anpassa sig för sin kränkthet. 

25.02.2017 kl. 15:55

Barfota utan strumpor och skor, fast med skor

I detta inlägg skrev jag om något som stod på min önskelista, nämligen "barfotaskor".

Några månader senare skrollade jag på en webbshop med sko-rea och hittade ett par skor jag länge kikat på.

"IIIIIk nu slår jag till!" 

Veckan efter skuttade jag iväg till posten.

Skorna jag skaffade är inte en "fivefinger barfota sko" men det är en en lättare sorts sko med barfotakänsla. Fick tipset att kolla in denna sorts sko av min bror som har samma och sprungit länge med dem och är nöjd. Dessutom passar de perfekt på de breda ankfötter jag annars har svårt att hitta passande skor till. 

De är bekväma och man märker att hela foten är aktiverad under träningen eftersom foten hålls varm trots kyla och det tunna materialet på skon. Dock har jag inte kommit iväg på en länk ännu utan varit mest och promenixat.

Jag skulle gärna börja NU med att löpa, men, jag har ett litet hinder. Jag lider av köldastma. Då luften är på minusgrader, eller t.o.m. då det är plusgrader men luften är kall drar mina luftrör ihop sig och börjar pipa. Jag får ingen luft. Det tar ont. Jag tappar andan och blodcirkulationen fungerar inte. 

Jag har på något sätt försökt träna bort detta, försökt vänja mig med kyla. Men det.Går.Icke. Det går med lugn träning, men direkt jag anstränger mig slår mina luftvägar fast. 

Det blir ofta så att min träning lider på vinterhalvåret, eftersom jag annars gillar utomhusträning men inte riktigt kan fulfölja den under vintern. 

Om nån ruvar på någon magisk lösning för detta problem får man gärna informera mig. 

21.02.2017 kl. 13:07

 
är mitt namn,
men du kan kalla mig Malle.
Självutnämnd hälsofreak & ekotant.
Babblar om kropp och knopp, kanske lite om djur och natur.
Analyserar, funderar och diskuterar.
 
Här är min lilla portal för mina funderingar.
Välkommen till min värld.


Vill du veta allt om mig?
Läs min lilla berättelse om mig:
HÄR, fortsättning HÄR och sista delen HÄR.


Namn: Malin
Kallas: Malle

Ålder: 23

Utexaminerad: Kulturmontör

Pågående studier: Kulturproducentskap
Framtid: Unknown pleasures
Bosatt: Helsingfors
Från: Jakobstad (typ)
Född: Pargas
Andra "hem"orter: Houtskär, KimitoÅbo

   


Vill du skicka kärleksbrev?
malin.m.l.lundstrom@hotmail.com