Något man alltid hittar i mitt kök

12.07.2016 kl. 15:51

Jag har några basvaror man alltid finner i mitt kök. Låt mig berätta om dem: 

Mörkrostat kaffe

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag fastnat för mörkrostat kaffe. Detta är något jag njuter av på mornarna, eller någon eftermiddag till någon spännande raw-bakelse jag kastat ihop. 

Chia frön

Chiafrön lägger jag i det mesta. Smoothie, gröten, kaleshake och i salladen.

Många har ett paket i skafferiet, men vet ni varför de är så bra? 

De små fröna är FULLA med proteiner, mineraler och kalcium och fröna innehåller massa omega 3-syror. Två teskedar innehåller mer omega 3 än en normal bit lax. Chiafrön bidrar till ett starkt skelett, tack vare sitt höga kalciuminnehåll. En matsked frön innehåller mer kalcium än en deciliter mjölk. Chiafröna är dessutom rika på antioxidanter som kan hjälpa kroppen att bekämpa fria radikaler. Dessa superfrön kommer ursprungligen från Mexico och har använts sedan urminnes tider av aztekerna. De består av gelébildande fibrer som bidrar till att blodsockernivån stiger långsammare. Tack vare gelebildningen kan man även använda fröna som bindning i bakning.

Chia, hur uttalar man det? ”Schi-ah”, “tj-ia” eller ”ki-ah”? Tydligen är ett tydligt tj-ljud är vanligast. Jag har  dock alltid uttalat det som "schia". 

Kokosolja

Kokosolja började jag använda först och främst till mitt hår , som hårmask, efter ett tips av en vän. Efter att ha läst in mig lite på denna mirakel-olja så började jag även använda det som ansikts- och kroppssmörja. Sen tog kokosoljan över mitt liv (haha) och jag började även steka t.ex.  mina bananplättar i oljan. Nu kan jag använda detta till nästan allt. Den gör bara gott för min kropp. Jag har det i min gröt, mina smoothies, på kroppen i stekpannan, som deodorant osv. 

Vad är det som är så bra med denna omtalade olja då? 

Kokosfettet jag syftar på är en ekologisk kallpressad olja. Undvik kokosfettet som finns i smördisken, som är något helt annat, och har inte alls samma effekter. 

Kokosolja förstärker ens immunförsvar, eftersom den innehåller antimikrobiella lipider, laurinsyra, kaprinsyra och kaprylsyra. Dessa har svampdödande, antibakteriella och antivirala egenskaper. Den förbättrar upptaget av näringsämnen, inklusive vitaminer, mineraler och aminosyror. Den stöder och hjälper immunsystemet. Den fungerar som en skyddande antioxidant. Kokosoljan bryter inte ner kroppens antioxidativa reserver som andra oljor gör.

Kokosoljan har visat sig vara bra för människor med låg ämnesomsättning i sköldkörteln. Den innehåller korta och medellånga fettsyror som hjälper till att bli av med övervikt. Den ger en frisk funktion i sköldkörteln och enzymsystemet. Vidare ökar kroppens ämnesomsättning genom att ta bort stressen på bukspottskörtlarna och bränner därmed mer energi. Den är en näringskälla som snabbt producerar energi (istället för att lagras som fett).

Den bildar inte skadliga biprodukter när den upphettas till normal koktemperatur som andra vegetabiliska oljor. Ultimata matlagningsoljan! 

Ört te

Jag dricker aldrig kaffe efter (typ) klockan 18, eftersom koffein har en uppiggande effekt och stör ens sömscirkel. På kvällarna brukar jag dock ta mig en varm kopp te med en blandning av lugnande örter. Ibland uppgiffande örter om jag känner för det istället för kaffe. I teet brukar jag riva ner lite färsk ingefära och lite honung ibland. 

Örtte skall man dock vara försiktig med och inte överdosera eftersom vissa örter kan vara mycket verksamma och därför bör t.ex. personer som tar medicin vara extra försiktiga eftersom de kan hämma absorptionen av många läkemedel. Örter med en hög algblomning kan också orsaka en förändring i ditt blodsocker, så var försiktig med dem om du är en diabetiker. Även gravida kvinnor bör vara försiktiga med örtteer. För stora mängder örter kan påverka fostret. Höga doser av vissa naturligt förekommande ämnen, såsom Cascara Sagrada och Senna, kan orsaka förändringar i elektrolyter. 

Kanel

Om jag vill spicea up morgonen lite brukar jag smätta en tesked kanel i kaffefiltret innan jag sätter på kaffekokaren. Jag brukar även strö lite kanel över min gröt eller fruktskål. 

Gooottt

Annat som jag oftast brukar ha hemma, men råkade just idag vara "out of" är: 

Nötter! Osaltade naturella nötter är det ultimata snacket då man väntar på maten. Proteinrika och goda. 

Ingefära! Färsk ingefära är gott i matlagning och i smoothie och te!

Och visste du att: Ingefäran förhindrar och lindrar förkylning eftersom den innehåller massa antioxidanter samt verkar anti-inflammatoriskt. Ingefära ökar blodflödet i hela kroppen. Äter du ingefära får du ett lägre kolesterol och bidrar till att förhindra högt blodtryck, stroke och hjärtsjukdomar. Bra på alla sätt! Ingefära ökar matsmältningen! 

 

Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 6 med bokstäver:

 
är mitt namn,
men du kan kalla mig Malle.
Självutnämnd hälsofreak & ekotant.
Babblar om kropp och knopp, kanske lite om djur och natur.
Analyserar, funderar och diskuterar.
 
Här är min lilla portal för mina funderingar.
Välkommen till min värld.


Vill du veta allt om mig?
Läs min lilla berättelse om mig:
HÄR, fortsättning HÄR och sista delen HÄR.
Liten uppdatering HÄR.


Namn: Malin
Kallas: Malle

Ålder: 23

Utexaminerad: Kulturmontör

Pågående studier: Kulturproducentskap
Framtid: Unknown pleasures
Bosatt: Helsingfors
Från: Jakobstad (typ)
Född: Pargas
Andra "hem"orter: Houtskär, KimitoÅbo