Barfota utan strumpor och skor, fast med skor

01.09.2016 kl. 20:44

Igår testade jag en ny springstil! En liten förberedelse inför skobyte till barfotaskor eller fivefingers i framtiden.

Min far har använt fivefingers länge och pratat gott om dem och jag behöver nya löpskor eftersom de jag använder är inte riktigt så mycket skor längre. 

Barfotalöpstil är alltså en sådan stil man använder då man springer barfota. I stället för det vanliga "heel to toe" studset så skall man studsa på främre delen av foten. Man tar kortare steg med högre frekvens och fötterna landar mjukare mot underlaget. 


Studier om fördelar av löpning med barfotaskor (på rätt sätt) säger att:

  • Färre problem med återkommande ankelstukning och kroniska fotskador 
  • Högre grad av upplevd smidighet och förbättrad underbensstyrka/koordination
  • Färre problem med deformerade tår
  • Förbättrad balans (som har bidragit till att förhindra andra skador)
  • Förebyggande av åderbråck (tack vare ökad blodcirkulation i fötterna)

Detta kan uppnås endast om barfotaskor används på rätt sätt och kroppen är tillräckligt förberedd.

Allt i ens löpning kan också bli sämre av barfotaskor och skaderisken öka markant om skorna nyttjas på fel sätt av en oförberedd kropp.

Fler och fler har börjat inse att använda skor med vadderade häl och stötdämpning gör mer skada än nytta. En dämpad sko ger inte möjlighet eller utrymme för foten att stärka och stöda sig själv. En övergång från dämpad löpning till mer minimalistisk eller barfotalöpning har blivit allt mer aktuell.

Sorry om du har fotfobi, men jag har ju trors allt ganska söta små fötter med prinskorvar som tår.

Min upplevelse av löprundan var väldigt positiv. Jag hade samma gamla skor med dämpning, men jag sprang som om jag skulle haft barfota skor. En kort runda. Jag skuttade fram mycket lättare än förr och jag kände mig lättare. Mina steg kändes spänstigare. Jag kände att jag arbetade med kroppen på ett helt annat sätt. Ovanan visar sig med träningsvärken i vaderna och fötterna.

För att vänja mig till denna löpstil tänker jag testa springa några korta rundor. Men även träna fötterna på olika sätt för att förbereda mig för en ny era! (xD) Typ som i denna feelgood Youtube video. 

Det känns lixom som om man går back to the roots. Så som människan alltid sprungit (innan dessa dämpade skor uppfanns), så som vi är byggda att springa. Jag tänker testa mig fram. Se om jag upplever någon skillnad med tiden och berätta om fördelar och nackdelar (om det finns). 

Våra förfäder sprang barfota. Usain Bolt springer barfota. Jag känner att det är bevis enough. Haha. 

Tack för mig.

Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 2 med bokstäver:

 
är mitt namn,
men du kan kalla mig Malle.
Självutnämnd hälsofreak & ekotant.
Babblar om kropp och knopp, kanske lite om djur och natur.
Analyserar, funderar och diskuterar.
 
Här är min lilla portal för mina funderingar.
Välkommen till min värld.


Vill du veta allt om mig?
Läs min lilla berättelse om mig:
HÄR, fortsättning HÄR och sista delen HÄR.
Liten uppdatering HÄR.


Namn: Malin
Kallas: Malle

Ålder: 23

Utexaminerad: Kulturmontör

Pågående studier: Kulturproducentskap
Framtid: Unknown pleasures
Bosatt: Helsingfors
Från: Jakobstad (typ)
Född: Pargas
Andra "hem"orter: Houtskär, KimitoÅbo