Iceman

Publicerad 20.02.2017 kl. 10:00

Andningen, hur viktig är den egentligen?

Vår kropp är driven på O2, livets elexir.

Det går per automatik, andas in, andas ut.

Vad händer när man börjar kontrollera sin andning?

Wim Hof, är en man som har vandrat in i sig själv, så att säga, djupare än medvetandet. Han insåg att en metod han utövat hjälpt honom att utsätta sig för extrema förhållanden, som t.ex. extrem kyla, och allmänt förbättra sitt välmående. Forskare fick intresse över denna "iceman" och studier har gjorts.


Allt detta handlar om en andningsmetod och att successivt vänja kroppen med kyla. Andningsmetoden är lik "Tummo meditation" och "Pranayama" 


Wim Hof är en beläst filur och har forskat alla sorters yoga och mediation under sitt liv. Men "hans" metods teknik kommer helt kallt från "The cold hard nature". Med att utsätta sig själv för naturens alla formen har han lärt sig att stå ut med extrem kyla, värme, nervositet eller rädsla.

Andningsövningen kan jämföras med kontrollerad hyperventilation. En vanlig hyperventilation är något som händer ofrivilligt, men tänk dig andningsdelen utan de stressfaktorer som normalt framkallar hyperventilationen.

Denna andningsteknik gör en helt enkelt "hög på syre". 

Kontrollera immunsystemet medetet. Detta är en övning som kräver lugn omgivning och bekäm kroppsställning. Om detta inte uttgörs ordentligt finns det risk för hypotermi eller liknande under kylexponeringen.


Wim har uppnåt något man trott var vetenskapligt omöjligt. Wim kan influera sitt nervsystem. Med att att utföra metoden ordentligt med träning lär man sig även att hålla andan ländre och göra medveten kontakt med hjärta, autoimmuna nervsystemet och imunsystemet samt har positiv påverkan på ens blodcirkulation.

Metoden går ut på att att öva sin andning och meditera samt sedan gradvis utsätta sig för kyla. Att utsätta sig för kyla kan hjälpa ens kropp att bli starkare. Ta en kall dusch efter en varm, då tränar du de små musklerna i venerna att bli mer flexibla. Efter utveckling kan man sitta, gå och springa i kyla.

Men det viktigaste, du kommer förebygga framtida sjukdomar.

Mängden av syre som vi andas in med vår anding påverkar mängden energi som släpps ut i våra celler. Andningen är den enklaste och  mest bidragande delen för att kontrollera de autonoma nervsystemet. Med att förbruka massa syre kommer koncentrationen av koldioxid förminska nästan genast. Med att systematiskt andas djupt in och ut kommer ph värdet i blodet öka och syrligheten minska. Normalt är ens ph värde 7.4 men efter att andats enligt metoden ökar ens phvärde. (Uppmätta värden är t.ex. 7.75).

På det sättet kan ens celler producera adenosintrifosfat längre och effektivare men även samtidigt förhindra produktionen av mjölksyra.


Justin Rosales är någon som fick syn på Wim i ett Youtubeklipp. Justin hade tidigare intresserat sig av kroppstemperatur och hur yttre temperaturer påverkar kroppen samt om man kan själv reglera sin temperatur efter att en dag läst i tidningen att en man fryst ihjäl instängd i ett utrymme fast temperaturen var 14 plusgrader. Det fanns spekulationer att mannen inbillat sig att det var kallt och sedan börjat frysa. Då han såg att Wim faktiskt var kapabel till att reglera sin kroppstemperatur fattade han intresse för mannen direkt. Boken som är på bild ovan är en bok som handlar om hur Justin och Wim möts och delar med sig av sina kunskaper och metoder för att tillsammans "Become The Iceman". 

Då jag fick upp ögonen för denne metod hittade jag en dokumentär om själva Wim. Den här dokumentären är inte uppbygg som en spännande dokumentär med protagonist, antagonist, vändpunkter och en kamp. Utan det är bara fakta vilket gör att den är intressant om man är intresserad. 

 

Vill man förstå sig bättre på hela det här så rekomenderar jag att lyssna på det här avsnittet i Rich Roll's podcast: http://www.richroll.com/podcast/the-iceman-wim-hof/
Där förstod jag hur hela satt ihop. 

För mig är detta ett så intressant ämne att jag skulle kunna skriva en bok om detta. Men jag tror vi börjar försiktigt med ett "litet" inlägg. 

Källor:
http://www.icemanwimhof.com/files/artikel-onderzoek-pickkers-amerikaans-blad.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/can-meditation-influence-ans-hopman.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/biology-now-chapter-22-Wim-Hof.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/pnas.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/2016wimhofmethod-revealed.pdf

Wims hemsida: http://www.innerfire.nl/

Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 10 med bokstäver:

 
är mitt namn,
men du kan kalla mig Malle.
Självutnämnd hälsofreak & ekotant.
Babblar om kropp och knopp, kanske lite om djur och natur.
Analyserar, funderar och diskuterar.
 
Hej på dig! Läs mer om mig HÄR, fortsättning HÄR och sista delen HÄR.


Namn: Malin
Smeknamn: Malle

Ålder: 22

Utexaminerad Kulturmontör

Fortsatta nuvarande studier: Kulturproducentskap
Framtid: Unknown pleasures
Bosatt: Helsingfors
Hemort: Jakobstad (typ)
Född: Pargas
Andra hemorter: Åbo, Houtskär, Kimito

   


Vill du skicka kärleksbrev?
malin.m.l.lundstrom@hotmail.com