Iceman

20.02.2017 kl. 10:00

Andningen, hur viktig är den egentligen?

Vår kropp är driven på O2, livets elexir.

Det går per automatik, andas in, andas ut.

Vad händer när man börjar kontrollera sin andning?

Wim Hof, är en äventyrlig filur från Holland. Varför har han en bok dedikerat till sig? Det kommer jag att försöka ta upp i detta inlägg. Kortfattat har han insett att en metod han utövat hjälpt honom att utsätta sig för extrema förhållanden, som t.ex. extrem kyla, och allmänt förbättra sitt välmående. Forskare fick intresse för denna "Iceman" och studier har gjorts på honom och hans idé om att denna metod kan påverka ens hälsa positivt. 

 

F U N   F A C T S

Namn: Wim Hof
Aka: "The Iceman"
Född: 20 April 1959 - Sittard, Limburg, Netherlands
Sysselsättning: Extremidrottare
 


För att kort beskriva "The Iceman method" handlar det om en andningsmetod och att successivt vänja kroppen med kyla. Andningsmetoden är lik Tibetansk "Tummo meditation", men utan religösa komponenter, samt "Pranayama".


Wim Hof har en bakgrund av utforskning av en hel drös av olika sorters meditationsfilosofier, yoga- och mindfulenesstekniker Metoden han utövar och dess teknik kommer enligt honom från "The cold hard nature". Med att utsätta sig själv för naturens alla utmaningar har han lärt sig att stå ut med extrem kyla, värme, nervositet eller rädsla.

Andningsövningen kan jämföras med kontrollerad hyperventilation. En vanlig hyperventilation är något som händer ofrivilligt, men tänk dig andningssättet utan de stressfaktorer som normalt framkallar hyperventilationen.

Denna andningsteknik gör en helt enkelt "hög på syre". 

Kontrollera immunsystemet medetet. Detta är en övning som kräver lugn omgivning och bekäm kroppsställning. Om detta inte uttgörs ordentligt finns det i värsta fall risk för hypotermi  under kylexponeringen.


Wim har uppnåt något man trott var vetenskapligt omöjligt. Wim kan influera sitt nervsystem. Med att utföra metoden ordentligt genom träning lär man sig även att hålla andan längre och göra medveten kontakt med hjärta, autoimmuna nervsystemet och imunsystemet samt ha positiv påverkan på ens blodcirkulation.

Metoden går ut på att att öva sin andning och meditera samt sedan gradvis utsätta sig för kyla. Att utsätta sig för kyla kan hjälpa ens kropp att bli starkare. Ta en kall dusch efter en varm, då tränar du de små musklerna i venerna att bli mer flexibla. Efter utveckling kan man sitta, gå och springa i kyla.

Men det viktigaste, du kommer förebygga framtida sjukdomar.

Mängden av syre som vi andas in med vår andning påverkar mängden energi som släpps ut i våra celler. Andningen är den enklaste och  mest bidragande delen för att kontrollera de autonoma nervsystemet. Med att förbruka massa syre kommer koncentrationen av koldioxid förminska nästan genast. Med att systematiskt andas djupt in och ut kommer ph värdet i blodet öka och syrligheten minska. Normalt är ens ph värde 7.4 men efter att andats enligt metoden ökar ens phvärde. (Uppmätta värden är t.ex. 7.75).

På det sättet kan ens celler producera adenosintrifosfat längre och effektivare men även samtidigt förhindra produktionen av mjölksyra.


Justin Rosales fick syn på Wim i ett Youtubeklipp. Justin hade tidigare intresserat sig av kroppstemperatur och hur yttre temperaturer påverkar kroppen. Han hade läst i tidningen att en man fryst ihjäl instängd i ett utrymme trots temperaturen var 14 plusgrader, efter det kunde han inte undvika att begrunda om man själv kan reglera sin temperatur. Det fanns spekulationer att mannen som fryst ihjäl inbillat sig att det var kallt och sedan börjat frysa. Då Justin såg att Wim på något sätt var kapabel till att reglera sin kroppstemperatur fattade han intresse för "The Iceman" direkt.

Boken som är på bild ovan är just en bok som handlar om hur Justin och Wim möts och delar med sig av sina kunskaper och metoder för att tillsammans "Become The Iceman". 

Då jag fick upp ögonen för denna metod hittade jag en dokumentär om Wim. Den här dokumentären är dock inte uppbygg som en spännande dokumentär med protagonist, antagonist, vändpunkter samt en kamp. Utan det är bara ren fakta vilket gör att den bara är intressant om man är intresserad. 

 

Vill man förstå sig bättre på hela det här så rekomenderar jag att lyssna på det här avsnittet i Rich Roll's podcast: http://www.richroll.com/podcast/the-iceman-wim-hof/

 

Egen analys:

Jag själv har försökt utöva metoden och utsätta mig själv för extrem kyla. Jag önskar att jag kunde säga att alla mina krämpor plötsligt är putsveck. Tyvärr är det inte så. Jag har haft svårigheter att ta åt mig metoden som en vardagsrutin. Jag tror att det är en hel livsfilosofi man borde sätta sig in i. Jag märker dock att då jag uttövar hela faderullan känner jag mig pigg fräsh, adrenalinet pumpar och jag känner mig nöjd med tillvaron. Andningsövningarna utan kylexponeringen hjälper även mig att återhämta mig snabbt efter träningspass, och jag menar snabbt. Istället för att vara anfådd med mjölksyra lång tid efter ett träningspass går det över efter några andningsrundor. Ju mer man andas desto mer blod pumpar man ut i venerna desto snabbare återhämtar man sig. Något jag även märk att jag har större tolerans för kyla. Jag isduschar flera mornar utan problem och jag isbadar även utan problem. 

Källor:
http://www.icemanwimhof.com/files/artikel-onderzoek-pickkers-amerikaans-blad.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/can-meditation-influence-ans-hopman.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/biology-now-chapter-22-Wim-Hof.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/pnas.pdf http://www.icemanwimhof.com/files/2016wimhofmethod-revealed.pdf

Wims hemsida: http://www.innerfire.nl/

Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 2 med bokstäver:

 
är mitt namn,
men du kan kalla mig Malle.
Självutnämnd hälsofreak & ekotant.
Babblar om kropp och knopp, kanske lite om djur och natur.
Analyserar, funderar och diskuterar.
 
Här är min lilla portal för mina funderingar.
Välkommen till min värld.


Vill du veta allt om mig?
Läs min lilla berättelse om mig:
HÄR, fortsättning HÄR och sista delen HÄR.
Liten uppdatering HÄR.


Namn: Malin
Kallas: Malle

Ålder: 23

Utexaminerad: Kulturmontör

Pågående studier: Kulturproducentskap
Framtid: Unknown pleasures
Bosatt: Helsingfors
Från: Jakobstad (typ)
Född: Pargas
Andra "hem"orter: Houtskär, KimitoÅbo

   


Vill du skicka kärleksbrev?
malin.m.l.lundstrom@hotmail.com