B12

Publicerad 27.02.2017 kl. 14:08

Jag har vetat att b12 är viktigt att ta som kosttillskott om man har en växtbaserad kost. Dock har jag inte varit så insatt i t.ex. hur mycket och om det finns olika sorter av b12 och vad händer om man skiter i att ta b12. 

I boken "Konsten att inte dö" fick jag svar på mina frågor, som jag ännu inte hunnit ställa.

Om vi inte skulle ha ett så sanitärt samhälle skulle vi få i oss b12 i t.ex. dricksvattnet. En b12 brist kan ge förödande konsekvenser som t.ex. förlaming, blindhet, psykos m.m.

Det rekommenderade intaget, för en vuxen, enligt författaren är 2500 mikrogram (µg) per vecka, eller 250 µg om dagen. Det finns tydligen flera olika sorters b12, men den sort som är bevisad fungera som tillskott är "cyanokobalamin". Dock snackade hälsobods-tanten om nån annan sort, som lär vara bättre. Men, ja tycker att man kan börja med det som är vetenskapligt bevisat. 

Som jag tidigare nämnde visste jag att det var viktigt att få i sig b12 om man äter en växtbaserad kost, men inte hur mycket och vilken sort. Hemma har jag haft en pillerburk som det står "b12" på och svalt ett piller nu och då. MEN efter att ha fått faktan tog jag mig en titt på baksidan. "3 µg cyanokobalamin per tablett". Alltså. För att få i sig den dagliga rekommenderade dosen borde jag äta 83 (!?!?!) tabletter om dagen. Vilket skämt. Pillerindustrin omfattar stora pengar, så förmodligen är detta ett sätt att tjäna pengar på. Sälja "b12" som egentligen inte innehåller ett skit. Efter lite research så insåg jag att detta inte är fallet med alla kosttillskotts-märken, man måste bara vända på burken och kolla vad som egentligen finns där.  Det finns b12-burkar med t.o.m. 1000 µg per piller, så man skulle bara behöva äta 2-3 i veckan i så fall.

Nu har jag då skaffat en ny b12 burk - "Solgar - b12 1000 µg per tablett". 

Sen då vi kommer till andra kosttillskott som t.ex. omega3 och andra piller så skall jag berätta för er att det mesta är bullshit. För att ta upp en specifik vitamin behövs även de andra som finns i den t.ex. frukten du äter för att få upp den specifika vitaminen. Alltså är de flesta kosttillskott bara business. Men, det tar vi en annan gång. 

Nu lägger vi det bakom örat, så hoppar jag iväg och handlar frukt, för fruktskålen börjar bli tom. Tja!


Snyggt bejbihår som sticker rakt upp, heh. 

Edit: Obervera att det jag skrivit om gäller cyanokobalamin, den form av b12 vitamin som brukas föredras, eftersom det inte finns tillräkliga bevis som stödjer effekten av andra former som metylkobalamin. (Enligt Konsten att inte dö). Har själv inte forskat mer i metylkobalamin. 

Edit 2: Fick som kommentar att cyanokobalamin tydligen inte är allt för bra i det långa loppet eftersom kroppen inte klarar av att bryta ner komponenten cyanid och i stället tar upp cyanidet, som blir giftigt när det reagerar ihop med magsyra och lagras sedan i levern. Blir rekommenderad  b12 tillskottet methylkobalamin. Har dock inte ännu hittat källor som förstärker detta.

Edit 3: Författaren som skrivit boken "Konsten att inte dö" har även en hemsida www.nutritionfacts.org, där han svarar på frågan om det är sant att cyanokobalamin b12 förvandlas till cyanid i kroppen och att den bästa b12 skulle vara hydroxycobalamin? Han säger att den som rekommenderar hydroxycobalamin förmodligen är den som säljer preparatet, och vill alltså tjäna. Och så säger han så här: "It’s like the whole coral calcium scam. Calcium is cheap as chalk–in fact it is chalk! So how are you going to bilk people out of lots of money? You sell some sort of special calcium. Same with B12 supplements.

B12 is so cheap to produce that supplement manufacturers try to come up with all sorts of fancy ways to “add value” to products so they can charge $30 a bottle. Unless you’re a smoker, have kidney failure, or base your diet around cassava root, cyanocobalamin should be fine. That’s what I take!"
 


Källa: 
Gene, Stone & Greger, Michael, 2016, Konsten att inte dö: upptäck maten som enligt vetenskapen ger ett längre och friskare liv, 422-24 s. 

Kommentarer (4)
Spamfilter
Skriv siffran 1 med bokstäver:
Låter som en intressant bok det där! Skrev några rader om de olika B12 vitaminerna som används i berikad mat samt kosttillskott tidigare i våras. Skrev såhär: Det finns två olika sorters b12. Den ena billigare än den andra och finns därför i de flesta förmånligare tillskott. Det är alltså fråga om cyanokobalamin och methylkobalamin. Cyanokobalamin är den billigare varianten och används, tyvärr, i de flesta produkter med tillsatt b12. Cyanokobalamin är dock inte allt för bra i det långa loppet eftersom när det kommit in i kroppen spjälkas upp, vissa delar tas om hand av kroppen medans en komponent blir kvar. Cyanid, som kroppen inte klarar av att bryta ner och tar upp cyanidet (som ju är giftigt när det reagerar ihop med magsyra, och sedan lagras i levern). Methylkobalamin är alltså den b12 man ska kika efter om man vill äta tillskott eller äta b12 berikade livsmedel. Methylkobalamin är i grunden cyanokobalamin men man tar bort cyanokobalaminet i en invecklad kemisk process och slutligen har man methylkobalamin kvar, som är ett bättre alternativ.

De flesta b12 berikade juttun är oftast med cyanokobalamin eftersom det är billigare än methylkobalamin. Har själv ätit kosttillskott med b12 och alltid ätit methylkobalamin men priset på kosttillskottet är såklart högre då, tyvärr.

Alla har ju rätt att äta vad dom själv vill, även om det är något som kanske inte kroppen mår så bra av i det långa loppet. Dock tycker jag det är viktigt att allmänheten informeras om de eventuella risker som finns med vissa kemikaliska substanser som vi berikar vår mat med och som vi stoppar i våra munnar :)
fia, det blåa köket27.02.17 kl. 16:07
Hej! Tack för din kommentar och infon, låter intressant! Ja sku gärna vilja veta mer om de olika b12 sorterna, har du nån källa som du kan tipsa om? Dock står de i boken jag läst att "det inte finns tillräckliga bevis som stödjer effekten av andra former av b12 som t.ex. metylkobalamin". Men de kanske e gammal fakta? Här hitta ja lite mer info om b12, på författares, Michael Greger - läkare, hemsida: http://nutritionfacts.org/questions/which-type-of-b12-is-best/
27.02.17 18:17
Äter samma b12 tabletter som du har där på bilden men har gladeligen ätiet en sådan tablett med 1000µg en per dag!...så är det lite mycket va?! :D
MJ27.02.17 kl. 21:50
Enligt vad jag snappat upp rekommenderas 2500 mikrogram i veckan, typ. Men det är int farligt att äta "för mycket". Lite dyrare urin bara ;). Om du mår bra, så kan du förmodligen fortsätta äta så :)
01.03.17 11:01
Behöver man äta B12 som lakto-ovo-vegetarian? Jag äter nämligen inte B12
Daniela04.03.17 kl. 16:13
Förmodligen får du den mängd b12 du behöver från de animalsika produkterna, men det skadar aldrig att äta det som tillskott.
08.03.17 16:28
Hejssan, min näringsterapeut tipsade om b12 droppar som är mikro absorberande och mycket effektivare än tabletter. Lägger under tungan varje morgon och sväljer efter en stund.
vanessa04.03.17 kl. 20:54

 
är mitt namn,
men du kan kalla mig Malle.
Självutnämnd hälsofreak & ekotant.
Babblar om kropp och knopp, kanske lite om djur och natur.
Analyserar, funderar och diskuterar.
 
Hej på dig! Läs mer om mig HÄR, fortsättning HÄR och sista delen HÄR.


Namn: Malin
Smeknamn: Malle

Ålder: 22

Utexaminerad Kulturmontör

Fortsatta nuvarande studier: Kulturproducentskap
Framtid: Unknown pleasures
Bosatt: Helsingfors
Hemort: Jakobstad (typ)
Född: Pargas
Andra hemorter: Åbo, Houtskär, Kimito

   


Vill du skicka kärleksbrev?
malin.m.l.lundstrom@hotmail.com