Höst

Publicerad 07.09.2017 kl. 17:13

För mig blev det offeciellt höst förra måndagen. Skolan började igen efter ett skönt och avslappnat sommarlov och jag känner hur allt börjar rulla på igen. Det plingar till i mailen oftare, folk är tillbaka på sina jobb och man hänger inte på gräsmattan på samma sätt. Det är tomt i närmsta parken under morgonlänken, som annars brukade vara fylld med pigga solbadare. Man ser enststaka trött individ med sin hund påväg på morgonbajseriet.

Höst för mig innebär mer rutiner i form av skola och inlämningsuppgifter. Det finns ett schema att följa. Det rullar på.

Det är en mysig årstid och det händer någonting med luften. Den är så fräsh, så lätt att andas. Det är mörkt på kvällarna nu och man kan skymta stjärnorna. Om ni inte visste är jag besatt av sjärnor och universum. Så stort och så mycket mer än oss här på lilla jorden. Jag tog fram ljusen häromdagen, som vilat i en låda, och tände dem till kvällen. Jag vill vira in mig i min stora svartvitrutiga halsduk och kura in mig i min stora varma tröja. Jag längtar tills träden flammar upp i regnbågens alla färger. Jag vill äta slätsoppor med nybakat bröd och dricka te i mängder. Nu kan man även plocka havtorn, äppel och svamp. 

Men höst är inte bara mys för mig. Fruktan inför en mörk vinter är nu nära. Det är nu jag måste börja förbereda mig för att klara mig. För att inte säcka ihop och ge upp. Jag har lärt mig nu att jag blir årstidsdeprimerad, eller vinterdeprimerad så att säga. Hur mysigt mörkret än kan vara behöver jag ljuset för att överleva. Jag har några grejer jag skall försöka med för att underlätta att "winter is coming" detta år och tänkte dela med mig av dem.

D vitamin

Vi får inte ens nära tillräkligt med D-vitamin här i norden, speciellt under vintern. Så D-vitamin som tillskott rekommenderas under vinterhalvåret till oss nordbor. Vilket jag skall försöka att hålla mig till denna gång.

"The safe dose of vitamin D supplementation to get most of the population to the optimal level is 2,000 IU a day, but the elderly and overweight may need more"

<https://nutritionfacts.org/video/how-much-vitamin-d-should-you-take/>

Sollampa/Ljusterapilampa

Detta är något som kan hjälpa en att hålla rutinerna med att vakna pigg på morgonen och minska trötthet. Jag har haft en sollampa förut, men den gick sönder, så nu är jag på jakt efter en ny förmånlig en. Tips? 

Resa

Detta har jag fått som rekommendation. Att resa till soligare ställe då det är som mörkast och eländigast. Detta kan jag bara genomföra om det finns tid och pengar, vilket jag önskar det skulle finnas. Det skulle även underlätta psoriasisen i hårbottnen som brukar börja klia extra mycket under vinterhalvåret. 

Kanarieöarna 2015?

Motion rutinmässigt

Min vardagliga motion brukar försvinna på vinterhalvåret eftersom jag får köldastma. Den slår in genast det är lite kyla i luften och mina struprör slår igen. Jag vet inte ännu vad jag skulle kunna göra åt detta och om det kan sitta ihop med min autoimmuna sjukdom, men det är störande. I vinter vill jag försöka hitta alternativ träning till min springning. Simning är något jag kan fortsätta med, eftersom det finns simhallar, men jag skulle kanske vilja checka in nåt förmånligt gym med dragna pass kanske?

Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 4 med bokstäver:

 
är mitt namn,
men du kan kalla mig Malle.
Självutnämnd hälsofreak & ekotant.
Babblar om kropp och knopp, kanske lite om djur och natur.
Analyserar, funderar och diskuterar.
 
Hej på dig! Läs mer om mig HÄR, fortsättning HÄR och sista delen HÄR.


Namn: Malin
Smeknamn: Malle

Ålder: 22

Utexaminerad Kulturmontör

Fortsatta nuvarande studier: Kulturproducentskap
Framtid: Unknown pleasures
Bosatt: Helsingfors
Hemort: Jakobstad (typ)
Född: Pargas
Andra hemorter: Åbo, Houtskär, Kimito

   


Vill du skicka kärleksbrev?
malin.m.l.lundstrom@hotmail.com